چندبن نكته بسيار مهم بين قرآن و علم كننوني انسان
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 221
بازدید کل : 60611
تعداد مطالب : 55
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1




کد ماوس

Flash Required

Flash is required to view this media. Download Here.

بهترين كد هاي جاوا
Click Here To Navigate


فال حافظ



تعبیر خواب


استخاره آنلاین با قرآن کریم

http://up6.ir/48pE" quality="high" type="http://mp3-player.blogfa.com/" wmode="transparent" width="135" height="200"pluginspage=""allowScriptAccess="always">

Up Page

مذهبی فوتو

.

.

.

پرده خوش امد گویی کد های سخنرانی رهبر
آمار قدوم شما بر چشم هایمان

آمار مطالب

:: تعداد سنگر ها : 55
:: کل نظرات : 18

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 3
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 3
:: بازدید ماه : 221
:: بازدید سال : 1206
::بازدید کلی: 60611
نویسنده : سبحان
جمعه 4 بهمن 1392
 «آيا آفرينش شما مشکل تر است يا منظومه شمسی؟ جوانب آن را بهم آورده غلظت آنرا بالا برد  و آنرا ساخت ـ و شب و روز را برای آن درست کرد»!  « زمين و سيارات را نوآوری نمود». سوره انعام آیه 101

(واژه «سَـمْـک» به معنی: غـلظت و تراکم و کـلـفــتیِ بهـم برآمده است. يعنی جمع و جور و کلفـت و متراکم شده. و واژه «رَفع» در آيه نيز به معنی: "بالا بردن و افزايش دادن" است که از معانی آن است.)

 نکات آيات: 1ــ بالا بردن غلظت منظومه شمسی و درست کردن آن.2ــ مرده بودن و دوباره پا گرفتن منظومه شمسی. 3ـــ درست کردن شب و روز برای منظومه شمسی.

1 ــ بالا بردن غلظت منظومه شمسی و درست کردن آن:

 

مـنـظـومـه شمسی ما که حدوداً 5 ميليارد سال عمر دارد در ابـتدا ابر بوده که شامل دود و گاز و خاکستر و غبار و برخیعناصر بوده، و در فضای منظومه شمسی پراکنده بوده است. بعد بادی که ظاهراً مـوج ناشی از انـفـجار سـتـاره ای بـوده ابعاد و جوانب آن را بهم آورده  و مـنـظـومـه شـمـسی بصورت يک ديسک در آمده بوده که بدور خود می چرخيده است. بعد در قـسـمـت مرکزی آن ابر که کلفـت تر بوده، نـيروی جاذبه مـواد بيشتری را جـذب نـمـوده و در آن ناحيه متراکم گرمای لازم برای ايجاد واکنشهای هسته ای فراهم گشته و خـورشـيـد شکـل گرفـتـه است. و در اطراف آن حـلـقـه هـای ديگری از گاز و غـيره به چرخش در آمده که رفـته رفـته به کره های بزرگتری تبديل شده اند که همان سيارات فعلی منظومه شمسی باشند.  (در رابطه با پيدايش منظومه شمسی چندين نظريه وجود دارد و ما طبعاً آنکه با آيات قرآن می خواند را می گيريم).

در سوره انبياء آيه 56 می خوانيم:«رَبُّـکُـمْ رَبُّ السَّـمـواتِ وَ الْاَرْضِ الـَّـذی فـَطـَرهُـنَّ = آفريدگار شـما آفريدگار سيارات و زمين است که آنها را از درون (از مرکز) درست کرد»! « فـطـر» از جمله به معنی: "از درون و مرکزيت خود برآمدن، شکل گرفـتن، و درست شدن" است. هر کره ای نيز وقتی می خواهد درست بشود، در ابتدا در مرکز آن نيروی جاذبه آغاز به جذب مواد بدور خود می کند و رفته رفته بزرگ و بزرگ تر مـی شود و به اين شکـل کره شکل می گيرد.

2 ــ مرده بودن و پا گرفتن منظومه شمسی:

کسانی که به خدا معتقد نبوده و نيستند از جمله می گفـته اند و می گويند که: وقـتی مـا می ميرويم ديگر زنده نمی شويم. خدا زنده نمودن موارد گوناگونی را در قرآن برای آنها مـثال زده است. در ايـنجا زنده نـمـودن مـنظـومه شمسی را مثال زده و گـفـته: آيا آفـرينش شما مشکـل تر است يا منظومه شمسی؟ اين به اين معنی است که مـنـظـومـه شمسی مردهبوده و دوباره به حيات و زندگی برگردانده شده است.

و در آيه 101 سوره انعام نيز گفته که خدا بديع زمين و سيارات است. بديع بمعنی: نوساز، نوآور، نوين پرداز و مواردی از اين قبيل است (هم خانواده واژه «ابداع» است). و اين موضوع از جنبه ضمنی و تلويحی به اين معنی است که زمين و سيارات پيش از اين چيزِ ديگری بوده اند و وضعيت فعلی آنها، شکل نوآوری شده آنست.

مـنـظـومـه شمسی در واقـع در اصـل جـرم و انرژی مربوط به لاشه يک ستاره بسيار بزرگ غول آسائی بوده که مرده و لاشه آن بصورت ابر در فضای مـنظومه شمسی پراکنده شده بوده است. و منظومه شمسی فعلی نوآوری آن است.

3 ـــ درست کردن شب و روز برای منظومه شمسی:

منظور از شب و روز درست کردن برای منظومه شمسی شب و روز  درست کردن برای سيارات آنست. و شب و روز در سيارات ناشی از گردش آنها بدور خود ووضعيت محور آن نسبت به خورشيد است. وقتی محور سياره به موازات خورشيد قرار  می گيرد با چرخش سياره بدور خود باعث ايجاد شب و روز می شود. ولی در صورتی که محور زمين يا هر سياره ديگری عمود بر خورشيد قرار می گرفت شب و روز ايجاد نمی شد هر چند سياره بدور خود نيز می چـرخيد. مثلاً اگر قطب شمال زمين رو به خورشيد می بود قطب شمال هميشه روز می بود و قطب جنوب هميشه شب، هر چند زمـيـن بدور خود نيز می چرخيد.

مطرح کردنِ "درسـت کـردن" شب و روز برای منظومه شمسی برای استدلال به حساب و کتاب داشتن و برنامه ريزی شده بودنِ ايجاد "شب و روز" در آنست. و اين چيزی است که با عـلـم نجوم عـصر محمد کـه در آن زمين مرکز عالم بود و خورشيد بـدورآن می چرخيد نمی خواند. چون در صورت گردش خورشيد بدور زمين ايجاد شب و روز امری طبيعی می نمود، ولی در صورت گردش زمين بدور خود و بدور خورشيد است که در صورت قرار نگرفـتن درست محور زمين و سيارات نسبت به خورشيد شب و روز در آنها ايجاد نخواهد شد.

 
این تصویر مربوط به قسمت های باقیمانده از مراحل اولیه خلقت کائنات و توزیع ماده در جهان است تصویر ماحصل شبیه سازی ویرگو (VIRGO) است.

این بافت از بیلیون ها شاهراه متصل به هم تشکیل شده است. دانشمندان می گویند این بافت یکی از مهمترین کشف های قرن بیست و یکم است.

دانشمندان با استفاده از بزرگترین نرم افزار الکتریکی تصویر کوچکی از این فلک را ترسیم کردند ونتایج بسیار شگفت انگیز بودند.

خداوند در قرآن کریم در سوره الذاریات آیه 7 به این نکته اشاره کرده است:

قسم به آسمان دارای چینها و راهها

 

1920 × 1280 - tasvirnama.ir

قرآن کریم در آیه 12 سوره رعد می فرماید:

هُوَ الَّذی یُریکُم البَرقَ خَوفاً و طَمَعاً و یُنشِیءُ السَّحاب الثِّقال.

او کسی است که برق را به شما نشان می دهد که هم مایه ی ترس است و هم امید، و ابرهای سنگین ایجاد می کند.

و همچنین خداوند در سوره ی نور آیه 43 می فرماید :

اَلم تر أنَّ الله یُزجی سَحابا ًثمَُ یُولِّفُ بَیَنهُ ثُمَّ یجَعَلُهُ رُکاماً فَتَریَ الوَدَق یَخرُجُ مِنَ خِلالِهِ و یُنَزَّلَ مِن السَّماءِ... .

آیا ندیدی خداوند ابر ها را به آرامی می راند،  سپس بین آن ها پیوستگی و اتصال برقرار می سازد، سپس ازآن ها  را یکی برروی  دیگری انبوه می نماید، سپس باران را می بینی که از لابلای آن خارج می شود؟...(نور/43)

برخی از محققان می گویند منظور از پیوستگی (یولفّ)در آیه فوق ،ایجاد الکتریسیته است که خبر نوید بخش نزول باران را به انسان می دهد و بر اثر برخورد ابر هایی که دو بار منفی و مثبت دارند تخلیه ی الکتریکی به صورت نور و غرش ظاهر می شود.

همان طور که بیان شد ابر ها دارای نیروی الکتریسیته هستند. این واقعیت علمی را فرانکلین برای نخستین بار در سال 1752 به ثبوت رسانید و دانشمندان پس از او به تعمق و تأمل بیشتری در باب پیداش ابر ها و انحاءِ گوناگون آن پرداختند.

یکی از پژوهشگران آیات قرآنی درباره ی رعد و برق می نویسد :امروز مسلم شده که جریان رعد و برق مربوط به تخلیه ی الکتریکی است که بین دو قطعه ی ابر با الکتریسیته های مختلف حاصل می شود و در واقع همان طور که وقتی دو سیم برق به هم نزدیک شود جرقه ای می زند که هم دارای صدا و حرکت است، همین معنی در میان ابر ها رخ می دهد  :

(برق))جرقه ی عظیم آن است و رعد صدای جرقه ی آن است . این نکته نیز جالب توجه است که در همان حال که ابر های متراکم تا نزدیکی های زمین را می پوشانند  و هوا تاریک می شود و صدای غرش رعد و روشنایی برق شنیده و دیده می شوند تند بالاهای بالابر سبب می گردد که ابرها حامل دانه های درشت و فراوان شوند و بسیار ثقیل و سنگین گردند.

این واقعیت همان چیزی است که درآیه 12سوره ی رعد گذشت (و یُنشِیَء السَحابِ الثِّقالِ)یعنی ابر های سنگین ایجاد می کند.

دکتر موریس بوکای دانشمند تازه مسلمان شده ی فرانسوی یکی دیگر از پژوهشگران قرآن است که چندین سال از عمر خود را صرف تحقیق در آیات نموده است.وی درباره ی آیات فوق که مطابق دانش امروزقلمداد کرده است چنین می نویسد :در این دو آیه از همبستگی آشکار میان دو تشکیل ابرهای حامل باران و تگرگ و تولید برق و صاعقه سخن گفته می شود در اولی میل و اشتیاق وجود دارد زیرا مفید فایده است ،و دومی باعث ترس و خوف است وفرود آمدنش دارای تابع اراده وتصمیم کامله ی خداوند است. رابطه ی میان این دو پدیده مطابق با اطلاعاتی است که که در حال حاضر از الکتریسته جوی داریم.

مطلب شگفت انگیز دیگر از آیات علمی قران درباره ی مقدار ثابت نزول قران در سطح جهان است.دانشمندان علم جهان شناسی که همین چند دهه ی اخیرموفق به ثبت و ضبط باران نازل شده درسطح جهان شده اند،می گویند :  درهر ثانیه بر روی کره ی زمین 17میلیون تن باران می بارد که مساوی با 536 تریلیون (536000 میلیارد )    تن در سال است و این رقمی است ثابت و لا متغیر.

اما قرآن مطلب فوق را قرن ها پیش در یک آیه ی کوتاه مختصر و مفید و رسا به جهانیان اعلام داشته است آنجا (سوره ی زخرف ایه ی 11)که می فرماید :

و اَلّذی نَزَّلَ مِن السَماءِ ماءً بِقَدرِه...  .

و او کسی است که از آسمان آبی فرستاد به اندازه ی معین ....

حال خواننده ی گرامی خود قضاوت کند که اگر آیات قران اعجاز نیست پس چیست؟کدام بشر عادی می توانست چهارده قرن پیش در جاهلی ترین محیط جهان این گونه مطالب علمی را که  علم بشر تازه بدان دست یافته است اظهار کند ؟جز این که اعتراف کنیم قران حق است و آورنده  این آیات از جانب خدا مبعوث گشته است.

منبع:   مطالب شگفت انگیز قرآن نوشته ی گودرز نجفی

 

اصل بقاى ماده و انرژى


دانشمندان در گذشته گمان مي ‏كردند هنگامي كه انسان مي ‏ميرد، يا شمعى مي سوزد، يا ماده‏ اى مصرف مي‏گردد، ماده بدن مرده و شمع سوخته و بنزين مصرف شده، به كلى معدوم مي‏گردد، و چون بازگشت معدوم از نظر عقل غير ممكن بود، معاد جسمانى را كه مستلزم بازگشت ذرات فانى و نابود شده است، محال و ناشدنى مي‏دانستند! ولى امروزه در اثر پيشرفت روز افزون علوم طبيعى، اين پندار بي ‏اساس است، زيرا در علوم طبيعى ثابت شده است چيزى در اين جهان، فانى و معدوم نمي ‏شود. شمعى كه مي ‏سوزد، در ظاهر از بين مي ‏رود، ولى يك شيميدان مي ‏تواند با ابزار علمى ذرات متصاعد شمع را در لابه لاى جو به ما نشان بدهد، گو اين‏كه صورت اوليه خود را از دست داده است، ولى ماده اصلى آن در وضعيتى ديگر و به شكل ديگرى وجود دارد.

طبق اصل بقاى انرژى‏ در جهان، فنا و نيستى - به معناى واقعى آن - وجود ندارد، بلكه ذرات عالم پيوسته در حال تجزيه و تركيب هستند؛ بنابراين مرگ براى بدن جز يك نوع تغيير چيزى ديگر نيست؛ البته موجودات ميميرند، ولى اجزاى وجودى آنها به طور پراكنده و با وضع خاصى محفوظ مي ماند.؛ معاد جسمانى هم جز اجتماع اجزاى پراكنده و جمع و تركيب آنها پس از پراكندگى، چيز ديگرى نيست.

همان‏گونه كه كالبد انسان‏ها از اجزاى پراكنده ساخته و پرداخته شده است، اشكالى ندارد پس از واكنش‏هاى طبيعى و فعل و انفعالات شيميايى كه در زمين بر آنها صورت مي ‏گيرد، دوباره به صورت نخستين درآيند. امكان اين امر از بديهيات به شمار مي ‏رود و جاى پرسش و اشكالى در آن نيست. اين قضيه به آن مي ماند كه بپرسيم آيا بشر مي ‏تواند در فضاى بيكران آسمان پرواز كند؟! مشاهده جت‏ ها و سفينه‏ هاى فضايى زمينه‏ اى براى اين پرسش باقى نمي ‏گذارد، همچنان كه جاى اين سؤال نيست كه آيا يك اتومبيل پس از پراكندگى پيچ و مهره ها ممكن است دوباره ساخته شود و به صورت اوليه در آيد؛ زيرا همان كسى كه اتومبيل را ساخته، مي‏تواند اجزاى پراكنده آن را جمع كند و پس از تركيب، به صورت نخستين برگرداند. اصولاً جمع پراكنده‏ ها و فراهم آوردن اجزاى متفرق، از ساختن ابتدايى آسان‏تر است. رشته علوم طبيعى و بعضى از مسائل فيزيكى آن، امكان معاد جسمانى را به اثبات مي ‏رساند؛ زيرا موجوديت ماده پس از تبديل به انرژى، طبق يكى از قوانين معروف فيزيكى موسوم به «ماترياليزاسيون» از مطالب قطعى است.

طبق اين قانون فيزيكى مواد اوليه جهان دستخوش نيستى نمي‏شود، اگر چه خود ماده، هم معدوم و هم، موجود مي شود، ولى انرژى كه خمير مايه هر موجود مادى است، هرگز معدوم نمي‏ شود، اگر چه پير مي ‏شود.

تركيب مجدد عناصر

امروز بشر در پرتو پيشرفت‏هاى علمى به جايى رسيده است كه عناصر بسيط را - به مفهوم دقيق امروز نه تصورات ديروز - تجزيه و دوباره تركيب مي ‏كند، بدين معنا كه آزمايشگاه‏ هاى شيميايى مي ‏تواند مقدارى از آب را به دو عنصر هيدروژن و اكسيژن مبدل كرده، دوباره به صورت اوليه برگرداند، يا مثلاً نمك طعام را كه از دو عنصر كلر و سديم تشكيل شده است، اگر مقدارى از آن را به آزمايشگاه ببريم و عناصرش را از هم جدا كنيم، مي‏توان آن را دوباره به صورت اوليه برگرداند. از نظر شيمى اين موضوع امكان‏پذير است و دليلى برمحال بودن آن نيست. با اين حال علوم طبيعى همان‏گونه كه جذب و جمع اجزاى پراكنده را ممكن تلقى مي كند و ذرات پاشيده شده را محفوظ مي ‏شمارد، بدون ترديد گفتار و كردار، حركات و سكنات ما را نيز ثبت مي ‏كند، زيرا هيچ حركت و آهنگى در جهان نابود نمي شود، بلكه همه آنها باقى مي ‏مانند.

 زندگى پس از ميليون‏ها سال مرگ

در آزمايش‏هايى كه به عمل آمده، ثابت گرديده است مي ‏توان آثار حيات را در ميكروب‏هايى كه ميليون‏ها سال قبل مرده‏ اند، دوباره زنده كرد؛ دكتر «ديروسكى» استاد دانشگاه فرايبورگ گزارش جامع و در عين حال شگفت‏ انگيزى در اين زمينه انتشار داده است كه در دل سنگ‏هاى معادن نمك آلمان، ميكروب‏هايى كشف و به وسيله تغذيه مجدداً زنده شده ‏اند، كه قريب دويست ميليون سال از عمر آنها مي ‏گذرد. در كانادا پنج ميكروب كه 260 ميليون سال قبل فعاليت حياتى خود را از دست داده بودند، دوباره زنده شدند. پيرترين ميكروب‏هاى كشف شده در «ايركوتسك» سيبرى است كه طبق نظريه «دمبرسكى» پس از پانصد يا ششصد ميليون سال، از نو شروع به زندگى كرده‏ اند، يا بهتر بگوييم به زندگى ادامه مي ‏دهند! همه اين ميكروب‏ها صدها ميليون سال، دچار سكون مرگ بوده‏ اند و اكنون با تغذيه مناسب، نيروى حيات را باز يافته اند!

دانشمند مذكور معتقد است ميكروب‏هاى مزبور در كف درياها در صدها ميليون سال پيش بوده ‏اند و در نمك كريستاليزه جذب گشته و محفوظ مانده‏ اند. وى براى اثبات نظريه خويش آزمايش‏هاى مشابهى انجام داده و به اين نتيجه رسيده است كه نمك بهترين وسيله كنسرو كردن ميكروب است. ميكروب‏هايى كه او در نمك كريستاليزه كنسرو كرده بود، اكنون با تغذيه مجدد احيا شده‏ اند. علم و دانش نه تنها روز به روز ما را به امكان زنده شدن مردگان نزديك مي سازد، بلكه وقوع اين حادثه را در عالم واقع، از راه تجربه و آزمايش‏هاى عملى به ما نشان مي ‏دهد و بالاتر از اين، جلوه‏ هايى از زندگى ابدى را مي نماياند و مرگ و فنا را بيرون از دايره طبيعت مي‏داند.

بشر ناتوان كه به گوشه‏ اى از نظام جهان طبيعت آشنايى پيدا كرده است، مي ‏تواند مرده را زنده كند، ولى خداى بزرگ كه ايجاد كننده طبيعت و گرداننده جهان آفرينش است، براى يك مقصد بزرگ، نمي ‏تواند پس از سكون مرگ، نيروى حيات را دوباره به كالبد انسان‏ها، بازگرداند؟! 

کوه ها در تصفیه آب ها نقش (تصفیه شنی ) را دارند. تصفیه شنی عبارت است از عبورآب از لایه های شنی، زیرا لایه های شنی در قسمت پایین، از قلوه سنگ و در قسمت بالا از ماسه های نرم تشکیل می شود. عبور آب از طبقات مختلف کوه ها سبب می شود که باکتری های آب گرفته و آب از مواد خارجی تصفیه شود.
قرآن مجید به این دو راز بزرگ در ضمن آیه کوتاهی اشاره نمود و می فرماید (و در آن (کوه های) استوار (و) بلندی قرار دادیم، و آبی گوارا به شما نوشاندیم) جمله:
وجعلنا فیها روسی شمخت و اسقینکم ماء فراتا (مرسلات/ 27)
«و در آن کوه های بلندی قرار دادیم، و آبی گوارا به شما نوشاندیم.»

(کوه های بلند) ناظر به راز اول است که کوه ها بر اثر سردی منطقه از بابت ارتفاع، حکم مخزن آب را دارند و جمله (و اسقیناکم ماء فراتا) ( برای شما آب گوارا فراهم نمودیم) از آنجا که پس از بیان آفرینش کوه ها آمده است، می رساند که کوه ها در گوارا ساختن آب ها که همان تصفیه آن از مواد خارجی و باکتری هاست، نقش مؤثری دارند.

 

 

 

سوره رعد آیه ۳

وَهُوَ الَّذِي مَدَّ الأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْهَارًا وَمِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

و اوست كسى كه زمين را گسترانيد و در آن كوهها و رودها نهاد و از هر گونه ميوه‏اى در آن جفت جفت قرار داد روز را به شب مي پوشاند قطعا در اين [امور] براى مردمى كه تفكرمي كنند نشانه‏ هايى وجود دارد.

سوره ذاری<


مرکز رایانه ی فرهنگی مذهبی صاحب الزمان شیروان http://biamahdi.ir/

:: برچسب‌ها: علوم قرآني , منظومه شمسي در قرآن , رعد و برق , همه جيز در قرآن , ,
:: بازدید از این سنگر : 551
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع الطاف دوستان : 0
مطالب مرتبط با این سنگر
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
تبلیغات
مرکز فرهنگی مذهبی صاحب الزمان شیروان
درباره ما
خوش آمدید.امیدوارم از مطالبم خوشتون بیاد و مطالب وبلاگم مورد رضایت حضرت مهد(عج) و جانشین به حقش سید علی خامنه و بعدش هم شما دوست گرامی قرار بگیره.نظر هم یادتون نره.به امید روزی که در دفاع از قرآن و رهبر و جامعه و ناموس شهید شم.التماس دعا با علی یاعلی
منو اصلی
سنگرساز این خاکریز
آرشیو سنگرها
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک

ممنون میشم اگه قابل بدونید برا لینک کردن
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کلنا عمارک یا خامنه ای و آدرسrahbar-quran.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

سلام.خوش حال میشم با دوستان مذهبی و فدایی ولایت تبادل لینک کنم .با تشکر سبحان